ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ

Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Αστρονομίας & Αστροφυσικής
ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ

    • Η ιδέα και η έναρξη του διαγωνισμού
      Η ιδέα του Πανελληνίου Μαθητικού Διαγωνισμού Αστρονομίας ήρθε στην Εταιρεία σε αντιστοιχία με τους Πανελληνίους Μαθητικούς Διαγωνισμούς των Μαθηματικών.
      Στο τέλος του 1995, υποβλήθηκε αίτηση στο Υπουργείο Παιδείας για να δώσει την άδεια διενέργειας του διαγωνισμού αυτού. Επειδή, όμως, από το Υπουργείο δεν δόθηκε καμιά απάντηση, ούτε θετική, ούτε αρνητική, η Εταιρεία αποφάσισε να διοργανώσει μόνη της το διαγωνισμό, κινητοποιώντας τα μέλη της – καθηγητές, που βρίσκονταν στις διάφορες πόλεις της Ελλάδος. Η προσπάθεια έφερε καρπούς και έτσι ο διαγωνισμός έγινε σε 7 πόλεις της Ελλάδος, με 63 συμμετοχές, από τις οποίες βραβεύτηκαν 14 μαθητές.
      Την επόμενη χρονιά υποβλήθηκε δεύτερη αίτηση στο Υπουργείο Παιδείας, μέσω της Διευθύνσεως Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας και ο διευθυντής κ. Γεώργιος Λαρισαίος έκανε ευνοϊκή εισήγηση. Αυτή τη φορά η αίτηση είχε ανταπόκριση και έτσι ο διαγωνισμός από τότε άρχισε να γίνεται σε όλα τα κεντρικά Λύκεια των νομών και των διαμερισμάτων της χώρας.
    • Η εκπαίδευση στη NASA
      Από το έτος 2000, ύστερα από πρόταση του κ. Διονυσίου Σιμόπουλου διευθυντή του Ευγενιδείου Πλανηταρίου Αθηνών, την οποία ευχαρίστως αποδέχθηκε η Εταιρεία μας, ο πρώτος μαθητής και η πρώτη μαθήτρια μεταβαίνουν στη NASA με έξοδα του Υπουργείου Παιδείας…
      Εκεί φιλοξενούνται για 10 ημέρες εντελώς δωρεάν και μετέχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα παρόμοια με εκείνα των αστροναυτών. Στις ίδιες εγκαταστάσεις συναντώνται με περί τους 100 μαθητές από διάφορα κράτη του κόσμου, πολλοί των οποίων είναι από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Παράλληλα με τα προγράμματα μετέχουν και σε περιπάτους, ξεναγήσεις σε διαστημικά μουσεία κ.λπ.
      Στο ταξίδι αυτό τους συνοδεύει και ένας καθηγητής – Μέλος της Εταιρείας ή άλλων αστρονομικών συλλόγων της Ελλάδος ή ένας υπάλληλος του Ευγενιδείου Ιδρύματος, ο οποίος μετέχει σε διαφορετικά εκπαιδευτικά προγράμματα.
      Στο τέλος του άρθρου μπορείτε να βρείτε συνημμένο αρχείο με τους μέχρι τώρα νικητές που μετέβησαν στην NASA και τους συνοδούς τους.
    • Ο διαγωνισμός σε δύο φάσεις
      Από το έτος 2003 και για λόγους πλήρους διαφάνειας, ο διαγωνισμός αποφασίστηκε να γίνεται σε δύο φάσεις: Η 1η φάση «ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ» να γίνεται στα σχολεία της περιοχής των μαθητών, με την ευθύνη μιας επιτροπής καθηγητών, που όριζε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η 2η, όμως, φάση «ΙΠΠΑΡΧΟΣ», να γίνεται στην έδρα της Εταιρείας, δηλ. στο Βόλο, με την ευθύνη της Εταιρείας.
      Καλούνταν, λοιπόν, οι 40 (ή 30 από το έτος 2010) περίπου καλύτεροι μαθητές και μαθήτριες του διαγωνισμού «ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ» στο Βόλο, όπου διαγωνίζονται ενώπιον επιτροπής και οι 20 (ή 15 από το 2010) καλύτεροι από αυτούς αποτελούσαν του νικητές του διαγωνισμού με τα απαραίτητα έπαθλα.Η 1η (νέα) φάση του διαγωνισμού
      Η διάδοση της χρήσης του διαδικτύου από τους μαθητές έδωσε την ιδέα και αποφασίστηκε να γίνεται και μια προκαταρκτική φάση, από το έτος 2009, που ονομάστηκε «ΕΥΔΟΞΟΣ». Η 1η αυτή φάση βοηθάει τους μαθητές να εγκλιματισθούν στα θέματα και να σταθμίσουν τις δυνάμεις τους για τη συμμετοχή τους στους δύο επόμενους διαγωνισμούς «ΑΡΙΣΤΑΡΧΟ» και «ΙΠΠΑΡΧΟ».
      Στη φάση αυτή οι μαθητές έχουν το χρόνο να ασχοληθούν με τα θέματα αρκετές ημέρες, ώστε να απαντήσουν όσο το δυνατό καλύτερα και να πάρουν μερικές μονάδες βαθμολογίας, που προστίθενται στη βαθμολογία του διαγωνισμού «ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ» και τους βοηθάει να εξασφαλίσουν καλύτερη κατάταξη στον αξιολογικό πίνακα.
      Διαγωνισμός και στα Γυμνάσια
      Από το έτος 2010 θεσμοθετήθηκε διαγωνισμός αστρονομίας και στα Γυμνάσια της χώρας, παράλληλα με το διαγωνισμό στα Λύκεια, αλλά με διαφορετικά θέματα. Οι περίπου 12 καλύτεροι μαθητές και μαθήτριες των διαγωνισμών «ΕΥΔΟΞΟΥ» και «ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΥ» καλούνται στο Βόλο, όπου διαγωνίζονται στον «ΙΠΠΑΡΧΟ» για την τελική κατάταξή τους στον αξιολογικό πίνακα.
      Οι πρώτοι 6 του νέου αυτού πίνακα αποτελούν τους επιτυχόντες του διαγωνισμού και αμείβονται με διάφορα βραβεία, επαίνους και έπαθλα.
      Η 4η φάση του διαγωνισμού για την «ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ»
      Από το έτος 2011 θεσπίστηκε και η 4η φάση «ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΣ» του διαγωνισμού για τους μαθητές του Λυκείου, προκειμένου να επιλεγούν οι καλύτεροι που θα στελεχώσουν την Εθνική Ολυμπιακή Ομάδα Αστρονομίας και Αστροφυσικής. Η φάση αυτή είναι προαιρετική και αποσκοπεί στην επιλογή των μαθητών που έχουν ιδιαίτερες γνώσεις Μαθηματικών και Φυσικής.
      Έτσι οι 10 πρώτοι μαθητές του διαγωνισμού «ΙΠΠΑΡΧΟΣ» καλούνται στις αρχές Ιουλίου στο Βόλο με έξοδα της Εταιρείας. Ύστερα από εξετάσεις που είναι αντίστοιχες των εξετάσεων της Διεθνούς Ολυμπιάδας (Θεωρητικό μέρος, Ανάλυση Δεδομένων και Πρακτικό μέρος), αναδεικνύονται οι 5 καλύτεροι, και οι οποίοι αποτελούν την Εθνική Ολυμπιακή Ομάδα Αστρονομίας και Αστροφυσικής. Στις αρχές του φθινόπωρου μεταβαίνουν σε κάποια πόλη ενός κράτους, που έχει αναλάβει τη διοργάνωση της Διεθνούς Ολυμπιάδας Αστρονομίας και Αστροφυσικής.
      Η μέχρι τώρα πορεία της ελληνικής αποστολής των διοργανώσεων αυτών είναι αρκετά καλή και προοιωνίζει ελπιδοφόρο μέλλον.
      Στο τέλος του άρθρου μπορείτε να βρείτε συνημμένο αρχείο με τους μέχρι τώρα νικητές που μετέβησαν στις Ολυμπιάδες και τις διακρίσεις τους.
      Τα μετάλλια και οι έπαινοι της Ολυμπιάδας
      Τα θέματα της Ολυμπιάδας είναι ομολογουμένως αρκετά δύσκολα και εξ ολοκλήρου πανεπιστημιακά. Γίνονται δε σε τρία μέρη: Θεωρητικό, Ανάλυση δεδομένων και Πρακτικό.
      Οι μαθητές μας απέσπασαν στην 1η Ολυμπιάδα της Ταϊλάνδης ένα χάλκινο μετάλλιο, στη 2η Ολυμπιάδα της Ινδονησίας τρεις τιμητικές διακρίσεις, στην 3η Ολυμπιάδα της Τεχεράνης δύο τιμητικές διακρίσεις και στην 4η Ολυμπιάδα του Πεκίνου δύο χάλκινα μετάλλια και μία τιμητική διάκριση.
      Τα θέματα των διαγωνισμών και η συμμετοχή των μαθητών
      Τα θέματα των διαγωνισμών τα επεξεργάζεται και τα συντάσσει μια επιτροπή, αποτελούμενη από μέλη της Εταιρείας. Στο τελικό στάδιο τα θέματα ελέγχονται και από κάποιο μέλος της Ελληνικής Αστρονομικής Εταιρείας (των πανεπιστημιακών και ερευνητών αστρονόμων). Τα θέματα είναι βασικά τέσσερα (τρία από την αστρονομία και ένα από τη διαστημική), δυνάμενα να αυξηθούν περισσότερο, ανάλογα με τη δυσκολία τους.
      Κάθε χρόνο δίδονται χωριστά θέματα για τους μαθητές του Λυκείου και χωριστά για τους μαθητές του Γυμνασίου.
      Η συμμετοχή των μαθητών κρίνεται ικανοποιητική, αφού κυμαίνεται γύρω στους 300 κάθε χρόνο. Υπήρξαν χρονιές που ο αριθμός των μαθητών έφθασε και τους 600, ενώ μερικές άλλες κυμάνθηκε γύρω στους 100. Οι μαθητές του Γυμνασίου, που συμμετείχαν στο διαγωνισμό το πρώτο έτος διενέργειάς του (2010) ήταν περίπου 50.

Οι χορηγοί του διαγωνισμού
Από τον πρώτο διαγωνισμό υπήρξε το πρόβλημα της εξευρέσεως οικονομικών πόρων για τα βραβεία του διαγωνισμού. Έτσι, κάθε χρόνο, με επιστολή της η Εταιρεία, έκανε έκκληση σε διάφορους φορείς και πολίτες, για να τη συνδράμουν στα χρηματικά βραβεία, δεδομένου ότι η ίδια ήταν αδύνατο να ανταποκριθεί σε τόσα μεγάλα ποσά που απαιτούνταν.
Η πρώτη και καλύτερη χορηγός αναδείχτηκε, ως από μηχανής θεός, η δημοσιογράφος – μέλος της ΕΣΗΕΑ κα. Μπίκα Μαρκατά, η οποία αναλάμβανε κάθε χρόνο να χρηματοδοτεί τα τρία βραβεία των μαθητών. Τα άλλα χρηματικά ποσά εξασφαλίζονταν από άλλους χορηγούς.
Μετά δε τον θάνατό της, το 2003, το έργο της χορηγίας ανέλαβε εντελώς αυθόρμητα, ως από μηχανής θεός και πάλι, ο κ. Κωνσταντίνος Σ. Ζούζουλας, ο οποίος κάλυψε εξ ολοκλήρου το βάρος όλων των βραβείων του διαγωνισμού.
Από το έτος 2010 πλέον αναλαμβάνει επισήμως τη χορηγία του διαγωνισμού το «Ίδρυμα Στυλιανού και Μαρίας Ζούζουλα», αφού στο καταστατικό του περιλαμβάνεται ως όρος η ετήσια επιχορήγηση της Εταιρείας μας.
Παράλληλα κατά καιρούς και άλλοι χορηγοί βοηθούσαν και βοηθούν στην οικονομική ενίσχυση του διαγωνισμού, όπως η Νομαρχία Μαγνησίας, ο Δήμος Βόλου, το Υπουργείο Πολιτισμού, η ΕΛ.ΑΣ.ΕΤ καθώς και αρκετοί ιδιωτικοί φορείς του Βόλου.

Επισυναπτόμενα αρχεία:

Τελευταίοι 4 διαγωνισμοί

  • Πίνακας βαθμολογίας
    Πανελλήνιου Διαγωνισμού Αστρονομίας Δημοτικού 2017

    Dimotiko Diagonismos 01

    Η Εταιρεία Αστρονομίας και Διαστήματος, που έχει την έδρα της στο Βόλο, προκηρύσσει τον 22ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Αστρονομίας και Διαστημικής για το σχολικό έτος 2016 – 2017. Σκοπός του διαγωνισμού είναι η περαιτέρω ενασχόληση και εμβάθυνση των μαθητών στην επιστήμη της Αστρονομίας, της Αστροφυσικής και της Διαστημικής, η εξοικείωσή τους με τις θαυμαστές τελευταίες ανακαλύψεις των τεχνητών δορυφόρων κ.ά. παρατηρητηρίων και η επιβράβευση της ενδόμυχης και διερευνητικής αυτής προσπάθειάς τους…
    Διαβάστε περισσότερα
  • 1ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Αστρονομίας – Δημοτικού 2017

    Dimotiko Diagonismos 01

    Η Εταιρεία Αστρονομίας και Διαστήματος, που έχει την έδρα της στο Βόλο, προκηρύσσει τον 22ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Αστρονομίας και Διαστημικής για το σχολικό έτος 2016 – 2017. Σκοπός του διαγωνισμού είναι η περαιτέρω ενασχόληση και εμβάθυνση των μαθητών στην επιστήμη της Αστρονομίας, της Αστροφυσικής και της Διαστημικής, η εξοικείωσή τους με τις θαυμαστές τελευταίες ανακαλύψεις των τεχνητών δορυφόρων κ.ά. παρατηρητηρίων και η επιβράβευση της ενδόμυχης και διερευνητικής αυτής προσπάθειάς τους…
    Διαβάστε περισσότερα
  • 22ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Αστρονομίας & Διαστημικής 2017

    22os_diagonismos

    Η Εταιρεία Αστρονομίας και Διαστήματος, που έχει την έδρα της στο Βόλο, προκηρύσσει τον 22ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Αστρονομίας και Διαστημικής για το σχολικό έτος 2016 – 2017. Σκοπός του διαγωνισμού είναι η περαιτέρω ενασχόληση και εμβάθυνση των μαθητών στην επιστήμη της Αστρονομίας, της Αστροφυσικής και της Διαστημικής, η εξοικείωσή τους με τις θαυμαστές τελευταίες ανακαλύψεις των τεχνητών δορυφόρων κ.ά. παρατηρητηρίων και η επιβράβευση της ενδόμυχης και διερευνητικής αυτής προσπάθειάς τους…
    Διαβάστε περισσότερα
  • Βράβευση μαθητών που διακρίθηκαν στις
    Επιστημονικές Ολυμπιάδες
    από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

    IMG_2777
    Σε μια σεμνή και λιτή τελετή, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Π. Παυλόπουλος τίμησε όλους τους μαθητές που πήρανε μέρος το 2015 σε διάφορες επιστημονικές Ολυμπιάδες (Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας, Πληροφορικής, Φιλοσοφίας και φυσικά Αστρονομίας-Αστροφυσικής). Στον ολιγόλεπτο λόγο του τόνισε την έννοια της «Αριστείας» και της ίσης ευκαιρίας προς άνισους! Στη συνέχεια, βράβευσε τα 5 παιδιά μας (Βαλμά, Παπαχατζάκη, Κουταλιό, Καλλιμάνη και Βογιατζή) που διακρίθηκαν στην περσινή 9η Διεθνή Ολυμπιάδα Αστρονομίας-Αστροφυσικής που έγινε στην Ινδονησία τον Αύγουστο του 2015. Επίσης, στα πλαίσια της μικρής αυτής τελετής, ο αρχηγός της Ελληνικής Ολυμπιακής Ομάδας, καθηγητής του ΑΠΘ, κ. Ι. Σειραδάκης έκανε μια σύντομη παρουσίαση του μοντέλου του Μηχανισμού των Αντικυθήρων τονίζοντας (για πρώτη φορά) τον εκπαιδευτικό κυρίως ρόλο του Μηχανισμού….
    Διαβάστε περισσότερα